Mindent a gluténmentes életmóddal kapcsolatban

    Gluténmentes életmódot kezdő és haladó szinten űző bátor vállalkozóknak!
    Csatlakozz rengeteg “sorstárshoz” ahol gluténmentes kalandokra hívunk és sok-sok izgalmas programmal, praktikus ötlettel színesítjük a hétköznapjaidat!

    Online gluténmentes életmódtábor


    Arrow
    Arrow
    Slider

    A lisztek őrzője

    A lisztek őrzője

    Azt gondolom, minden szülő szembetalálkozott már életében vicces helyzetekkel, azzal kapcsolatban, hogy a gyerekek milyen helyeken képesek a játékaikat hagyni. Tegye fel a kezét bátran, aki nem ismeri, milyen érzés gyanútlanul legóba lépni, vagy úgy lazulni a nap végén a fürdőkádban, hogy sellőbarbik és egyéb játékok figyelnek a háttérben. Egyik nap ezt a képen látható figurát találtam a gluténmentes lisztek polcán. Innen jött az ihlet, hogy írok egy cikket a különböző gluténmentes lisztekről.

    A weboldalon leegyszerűsítve, felsorolva megtaláljátok azoknak a gluténmentes liszteknek és hozzávalóknak a listáját, amiket mindenképpen érdemes otthon tartani. Most azonban átvesszük azokat, amikkel még változatosabbá teheted ételeidet, bemutatjuk felhasználásukat és hogy valójában miért váltogassuk őket.

    Arra próbálunk sarkallni, hogy használj minél több félét,  és ne hagyatkozz csupán az előre összemixelt, adott kenyér, sütemény vagy tésztafélékre előállított kész lisztkeverékekre. Sok közülük valóban tökéletes kezdésnek, de egy idő után érdemes kísérletezni más alapanyagokkal, amiktől még egészségesebbé teheted a tésztáidat. Itt elsősorban a kukorica és burgonyakeményítők csökkentésére gondolok. A legtöbb előre gyártott lisztkeverék nagy arányban ebből áll. Egyrészt mert olcsó alapanyag, másrészt azért egész jó állagúvá teszi a dolgokat. Kicsit tesznek bele ilyen-olyan lisztekből is, (pl. lencse vagy kölesliszt) és minimális rostként útifűmaghéjport. 

    Azonban otthon te előállíthatsz ezeknél tartalmasabb, rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagabb lisztkeverékeket is ételeidhez. Vegyünk azonban át néhányat, amik alapvetőek és érdemes otthon tartani:

    Zöldbanánliszt:

    Ne ijedj meg tőle. Akármilyen hihetetlen, de nincs mellékíze és nem is olyan drága, ráadásul csaknem a fele mennyiséget kell belőle csak adagolni, mint mondjuk más lisztekből. A magas rosttartalom mellett kiváló kálium, magnézium és vas forrás, és persze lassan felszívódó, alacsony glikémiás indexű élelmiszer. Elsősorban édeskés süteményekhez javasolt, és azért jó hozzákeverni más "száraz" lisztekhez, mert lágyítja a tésztát, kevésbbé vagy egyáltalán nem lesz így a gluténmentes étel végeredményében "fűrészpor", morzsolódós állagú. Első körben próbáld ki palacsintánál és rájössz miért: klikk ide!

    Cirokliszt:

    Hiába a világ ötödik leggyakrabban termesztett gabonája, sokszor nem evidens, hogy hozzájutsz boltokban. Egyébként nem gluténérzékenyeknek is szokták javasolni, hogy bátran használják a jó öreg és tömegélelmezésre kifejlesztett hibridfejére helyett, vagy legalábbis vegyítve, mert sokkal egészségesebb. Például, amelyett,  - hogy lassú felszívódású fehérje és keményítőforrás és így a zöldbanánliszthez hasonlóan cukorbetegeknek kifejezetten javasolt -, nagyon magas E-vitamin tartalommal bír, tele van antioxidánsokkal, rostban és fehérjében és vasban igen gazdag. Ez pedig önmagában is kifejezetten ajánlott minden gluténérzékenynek. Elsősorban sós süteményfélékhez és kenyérfélékhez ideális. Állaga nagyon hasonlít a búzaliszthez, bár ciroknál inkább teljes kiőrlésűt kapni a boltokban. Használjuk bátran akár egy az egyben is búzaliszt helyettesítésére. Mutatunk egy klasszikus receptet felhasználására: klikk ide!

    Kölesliszt:

    Már-már alapnak a gluténmentes konyhában. Olcsóbb lisztek közé tartozik, könnyű bárhol beszerezni és persze van egy csomó jó tulajdonsága. Nem véletlen például, hogy candida diétáknál is ezt a lisztet használják legtöbbet. Koleszterinszint és általános gyulladáscsökkentő hatása mellett immunerősítő is. Kiemelkedő a kovasav tartalma, de bővelkedik káliumban, cinkben, magnéziumban, fluor és foszforban valamint vasban. Állaga viszont gyakorlatilag elég száraz, porszerű, így ha önmagában használod valamihez, a végeredmény egy erősen száraz és morzsolódós valami lesz. Érdemes hozzá adni mindig utifűmaghéjat és más gluténmentes liszteket. Kiváló például ha rántott húst készítesz, ezt használod liszt helyett, vagy levesek, szószok sűrítéséhez is keményítő helyett.

    Hajdinaliszt:

    Igazából a hajdina nem gabonaféle, de kiválóan helyettesítheti azokat állaga miatt. Általában vegyítve más lisztekkel érdemes használni. Kifejezetten magas a rosttartalma, jótékony hatással van a koleszterinszintre és a vérnyomásra. Emellett megelőzhetjük vele a vastagbélrák kialakulását vagy például epebetegségek ellen is jó. Fehérjében és aminosavakban gazdag , de vitaminokban (pl:B1, B2, E és C) és ásványi anyagokban (magnézium, kalcium, cink, réz, mangán) is bővelkedik. Annyira nincs jellegzetes íze, mint ahogyan félnek tőle. Ideális pitékhez, vagy olyan édes és akár sós jellegű sütemények készítéséhez, ahol el szeretnénk kerülni, hogy száraz és morzsolódós legyen a tészta. Viszonylag "testes" a hajdinaliszt, ezért kevés kell belőle. Könnyen beszerezhető és megfizethető gluténmentes lisztfajta. Felhasználására itt van egy tipp: klikk ide!

    Rizsliszt:

    Alap lisztfajta a gluténmentes konyhában. Sokoldalúan felhasználható, és legnagyobb előnye, hogy olcsó, bárhol beszerezhető. Aki teheti, barna rizsből készült rizslisztet használjon, de bevallom, én inkább használom a sima fehéret, és előnytelen tulajdonságait más a fent felsorolt lisztekkel vegyítem. Magas glikémiás indexű liszt, ezért mértékkel érdemes fogyasztani, de főzelékek vagy szószok illetve besamel készítéséhez még mindig messze a legjobb. 

    Kukoricaliszt:

    Ugyanezt tudom elmondani, mint a rizslisztnél. Érdemes más lisztekkel keverni, hogy nagyobb rosttartalmat és lassabb felszívódást érjünk el végeredményben. Olcsó,szintén bárhol beszerezhető, de ha használunk ilyet, mindenképpen GMO mentest vegyünk! Így jobban megnyugtatjuk a lelkiismeretünket, hogy legalább nem genetikailag módosított kukoricából készül lisztet eszünk. Hiába szidjuk a kukoricalisztet, a legjobb alapanyag például gluténmentes piskótához. Komolyan, senki, de senki nem tudta megkülönböztetni eddig, aki ilyet evett nálunk, a hagyományos búzalisztből készülttel. Egyébként gyakorlatilag bármihez felhasználhatjuk, és a legtöbb gluténmentes száraztészta is csak ebből készül. Némelyik emiatt - tisztelet a kivételnek - ehetetlen...viszont ha megnézed a cimkét, és azt látod, hogy tettek bele riszlisztet is, azt bátran megveheted, mert állagra és ízre is jobban fog hasonlítani a hagyományos tésztákhoz, mint az ami csupán kukoricalisztből készült. 

    Tápiókakeményítő:

    A nevében keményítő szerepel, de igazából ez a tápióka őrölt formája, tehát liszt. Olyan magas a keményítőtartalma, hogy ezért nevezik inkább tápiókakeményítőnek. Magas keményítőtartalma miatt, gyorsabban felszívódó szénhidrátféle, ezért más lisztekkel vegyítve javasolt használni. Ellenben azért kell mégis néhány ételbe, mert kitűnően javítja a tészták textúráját, kocsonyásító és sűrítőanyag mellékíz nélkül. Főleg kenyérfélékhez javasolt, ahol növelhetjük a "ropogósságot" is. Íme egy példa: klikk ide!

     Sorolhatnánk még a többi alapvetően gluténmentes lisztfajtát, de én most kizártam azokat a fajtákat, amiket főként a paleo használ vagy enged. Másrészt például a csonthéjasból készült lisztekkel az a baj, hogy sokaknál allergizál, legalábbis nagyobb mennyiségben és rendszeresebb használat mellett (pl. mandulaliszt, kókuszliszt stb.) Aki tudja magáról, hogy egy életen keresztül kell mellőznie a hagyományos lisztet, az valószínűleg arra törekszik, hogy pótolja a glutén által kiesett fehérjehiányát, és igyekszik rostban gazdag ételeket fogyasztani. A fenti alapanyagok megbízható, alapvetően gluténmentes és egészségesebb alternatívái a búzalisztnek, mindennapi használatra, megfizethetőek és könnyen beszerezhetőek. Kísérletezz Te is bátran velük, variáld őket, hogy gluténmentesen még változatosabban táplálkozz! 

    Nooogluten.hu

    A gluténmentes életmódról kezdőknek és haladóknak: tapasztalatok, tanácsok, receptek, videók.

    Gluténmentes ételek 5 perc alatt:gluténmentes tabbouleh

    Klasszikusok gluténmentes változatban:gluténmentes kakaós csiga

    © 2017 Nooogluten - Gluténmentes Élet Könnyedén! | Webdesign by FRIK
    facebook_page_plugin

    gluttube