Mindent a gluténmentes életmóddal kapcsolatban

    Gluténmentes életmódot kezdő és haladó szinten űző bátor vállalkozóknak!
    Csatlakozz rengeteg “sorstárshoz” ahol gluténmentes kalandokra hívunk és sok-sok izgalmas programmal, praktikus ötlettel színesítjük a hétköznapjaidat!

    Online gluténmentes életmódtábor


    Arrow
    Arrow
    Slider

    5 alapanyag

    5 nélkülözhetetlen gluténmentes alapanyag

    Már jópár éve a gluténmentes életmódban vagyok nyakig, és emlékszem még azokra az időkre amikor jó ha egyfajta lisztkeverék elérhető volt a boltokban, de a kínálat még a gluténmentes boltokban is csaknem a rizslisztnél és a kukoricalisztnél megállt. A készen kapható kenyerek brutális mennyiségű keményítős keverékekből készültek, amik ráadásul "gluténmentesített" verziók voltak. Olyasmi volt ez, mint régen a téglasúlyú nyomógombos mobiltelefonok, ellenben a mai kor érintőképernyős mindenttudó okos telefonjaival szemben, amikre annyi appot pakolunk fel, amennyit csak elbírnak és szélsebesen süvít rajtuk a net.  

    Aztán szép lassan bővült a kínálat és szerencsére egyre jobb minőségű természetesen vagy alapvetően gluténmentes lisztek jelentek meg a boltok polcain és kerültek köztudatba és lassanként napi használatba. Sűrítő és kötőanyagok, adalékok. Újabb gluténmentes pékségek, cukrászdák és izgalmas éttermek nyíltak és nyílnak mai napig sorra. Egyszóval volt idő felzárkózni és kitapasztalni, használni és bevezetni a saját konyhámba és étrendembe az újabbnál újabb gluténmentes alapanyagokat. 

    Szép lassan ki is alakítottam egy saját gluténmentes "trezort" a kellékekből és hozzávalókból teljesen autodidakta módon. Volt emögött azért egy igen meghatározó motiváció is, mégpedig a gyerek. Ha bármelyikőtöknél is van gluténérzékeny vagy cöliákiás gyerkőc a családban, akkor pontosan tudjátok, hogy 2 dologra törekszik az ember: ehessen olyan ételeket mint a társai, hogy ne érezze kirekesztve magát a társaságból, és mindezt gluténmentesen úgy, hogy az az étel hasonlítson mindenben (kivéve a glutént) a  megszokottakhoz. Ha ez megvan, akkor pedig oda kell figyelni még arra is, hogy a glutén miatt kieső fehérje és vitaminpótlás is rendben legyen, mindezt, úgy, hogy megfelelő kalóriabevitel mellett ne csupa olyan dologgal etesd a gyermeked, amitől egekbe szökik a vércukorszint.

    Így egy beszélgetés során ( miután kiderült, hogy gluténmentes étrendet kell követnünk életünk végéig!) az ismerősöm feltette a kérdést, hogy (amit már Ti is biztosan ezerszer hallottatok sopánkodó, csodálkozó, szörnyülködő, sajnálkozó stb. emberektől): "Úristen és akkor mit esztek? Hogyan oldjátok meg?"   csak ennyit feleltem különösebb magyarázkodás nélkül:

    "Van itthon a szekrényemben vagy 10-12 gluténmentes lisztféle." Ennél a pontnál pedig "lefagy a rendszer" és nem jön több kérdés. Téma lezárva. :-)

    Viszont ha őszintén belegondolok van gyakorlatilag 5 olyan hozzávaló, amiből túl lehet élni. Ezeket gyűjtöttem össze hátha hasznát veszitek, főleg aki kezdő ezen a téren és nem akarja a sok kísérletezésben elveszíteni a maradék lelkesedését is.

    Először is szükség lesz egy olyan valamire, ami összekötő vagy sűrítő anyagként funkcionál majd, ez pedig az utifűmaghéj. Ez nem olcsó alapanyag, egy zacskó 1000-1500 Ft forint körül mozog, viszont ha rendszeresen főzöl is, majdnem fél évig - egy évig elég. Ha teheted veszél olyat, ami nem őrölt formában kapható, mert így hasznosabban funkcionál rostként is. Tudni illik az utifűmaghéjat főként ezért fogyasztják, néhol önmagában is, igaz kisebb mennyiségben. Én szinte mindenbe teszek belőle legalább egy keveset. 

    A másik a riszliszt. Használhatsz barna rizslisztet is, ugyanúgy funkcionál mint sima fehér rizsliszt, viszont alacsonyabb a glikémiás indexe, így nem emeli hirtelen a vércukorszintet. Önmagában viszont sajnos nem igazán okés, mert túlságosan morzsalékos, száraz lisztfajta, leginkább a rétesliszthez hasonlít. Tésztanyújtáshoz, besamelhez, sűrítéshez viszont kiváló önmagában. Rántott húsnál például ebbe forgatsd először a hús a tojás előtt. 

    Fele fele, vagy egyharmados arányban a kukoricaliszt is rendben van. Arra figyelj oda ha tudsz ne génmódosított kukoricából készüljön a liszt, mivel élete során azért elfogyaszt egy gluténérzékeny ebből egy mennyiséget. Olcsó lisztfajta, és állagra hasonlít a sima liszthez, de persze nem áll össze. Általánosságban igaz az, hogy több tojást kell tésztákhoz használni, mint egyébként, hogy legyen ami összeköti a dolgokat. A hagyományos piskóta például ebből a legjobb. Megszólalásig ugyanolyan mint a hagyományos és az arányok, meg az elkészítés is mehet ugyanúgy, mint a búzaliszt esetében.

    A következő a hajdinaliszt. Viszonylag még az olcsóbb gluténmentes lisztek közé sorolható és bár valamivel mégis drágább az előző kettőnél, ebből általában fele olyan mennyiség is elég, mert egy egészen "testes" liszt. Ha beleteszed valamibe, akkor kissé sötétebb színűvé válik a tészta, de megéri. A hajdina ugyanis rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. A B-vitaminok teljes gyakorlatilag spektruma benne van, plusz antioxidánsok, E-vitamin stb. Kifejezetten jó magas vérnyomásra például. A tészta amit hajdinaliszttel vegyítesz, jobban összeáll, összetapad, kevéssbé morzsálódik szét. 

    Az utolsó alapanyag amit nem hagynék ki a konyhámból az pedig kizárólag kényelmi szempontok miatt került erre a bűvös listára. Ez az úgynevezett gluténmentes tésztaliszt  keverék. Itt két fajtát használtam már de mindegyiket csak úgy hogy valamivel "feltuningoltam" vagy más lisztekkel vegyítettem, még akkor is ha önmagában felhasználható. Nyilván ezt is írják a csomagolásra. Csakhogy én nem vagyok kibékülve sem az árukkal, sem az összetevőikkel, de ettől függetlenül is hasznosak. Két fajta vált nekem, az egyik a Mester Család tésztaliszt nevű terméke, a másik pedig a Schaer Universal lisztkeveréke. Ha valami olyan tésztát kell készíteni, ami muszáj, hogy összeálljon akkor ahhoz érdemes adni egy keveset ezekből. De hangsúlyozom, balanszba kell hozni a rosttartalmat és a szénhirdáttartalmat valami más gluténmentes liszttel. A kölesliszt például egész jó erre. Csak nagyon óvatosan kell vele bánni, mert ha túl sok kerül egy tésztába belőle, porszerű lesz és morzsálódik de nagyon. 

    Persze anekdotákat tudnék még írni Nektek, de itt most 5 hozzávalóra szorítkoztunk. Ha kíváncsi vagy miket érdemes még ezen kívül a konyhában tartanod, itt tájékozódhatsz! Ha pedig szívesen olvasnál további gluténmentes lisztek tulajdonságairól és felhasználásáról itt találsz róla anyagot!

    ... és végezetül érdemes feliratkozni Youtube csatornánkra, ahol rengeteg gluténmentes étel elkészítésének videóival várunk! (köztük a kakaós csigától, a nokedlin át a nyújtható házi tésztáig gyarkorlatilag mindent, amivel reprodukálhatod a hagyományos ízeket gluténmentes kivitelben) És egyiket sem készen kapható lisztkeverékekből!

    Reméljük segítséget nyújthattunk írásunkkal és adtunk némi motivációt gluténmentes mindennapjaidhoz!

     

     

    Nooogluten.hu

    A gluténmentes életmódról kezdőknek és haladóknak: tapasztalatok, tanácsok, receptek, videók.

    Gluténmentes ételek 5 perc alatt:gluténmentes tabbouleh

    Klasszikusok gluténmentes változatban:gluténmentes kakaós csiga

    © 2017 Nooogluten - Gluténmentes Élet Könnyedén! | Webdesign by FRIK
    facebook_page_plugin

    gluttube