Teszteld magad!

    Teszteld magad!

    Amióta leszámoltunk végre azzal, hogy a gluténérzékenység = cöliákia és nyitottunk további vizsgálódások felé is  - nem csupán a vértesztekre hagyatkozva - , kiderült, hogy létezik a gluténérzékenységnek több fajtája is. Például az egyre gyakoribb nem cöliákiás glutén érzékenység, ahol a tünetek jelen vannak, de maga a cöliákia mégsem kimutatható. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a glutén fogyasztása hatása nem okoz számos immunológiai problémát a szervezetben, ezért sokszor csak akkor merül fel a gyanú, amikor már egy-egy szervünket érinti és akár egy konkrét betegség vagy szembetűnő tünetsorozat formájában "testet ölt".

    Ekkor sem kezdünk el rögtön a gluténra gyanakodni, csak akkor ha már az adott tüneti kezelések nem válnak be és a dolgok mélyére kell ásni, a valódi kiváltó okot keresve. Mikor kell gyanakodnunk? Milyen tünetek fordulhatnak elő? Mennyire kell ezeket komolyan vennünk? Végezd el 20 kérdésből álló tesztünket és kiderül!

    1. Tapasztalod-e rendszeresen az alábbiak közül bármelyiket: migrénes fejfájás, erős fáradságérzet, depressziós tünetek? 

    Igen (4 pont) - Nem (0 pont)

    2. Rendszeresen van hasmenésed, székrekedésed, esetleg hányingered?   

    Igen (6 pont)  Nem (0 pont)

    3. Naponta legalább kétszer fogyasztasz glutént tartalmazó ételeket (elsősorban kenyérfélék, sós és édes pékáruk) utólagos tünetek nélkül?

    Igen (0 pont) - Nem (6 pont)

    4. Van a közeli rokonságodban olyan, aki már diagnosztizált gluténérzékeny vagy cöliákiás?

    Igen ( 8 pont) - Nem (0 pont)

    5. Szenvedsz-e vashiányos vérszegénységben és/vagy tápanyag vagy vitaminhiányban?

    Igen (8 pont) - Nem (pont)

    6. Tapasztalsz-e krónikus hasi fájdalmat, puffadást vagy emésztési zavarokat?

    Igen (6 pont) - Nem (0 pont)

    7. Vannak-e fogzománc problémáid, (fehér általában vízszintes csíkok a metszőfogak felületén)?

    Igen (7 pont) - Nem (0 pont)

    8. Túlságosan sovány vagy pedig rendszeresen, változatosan  és bőségesen étkezel?

    Igen (3 pont) - Nem (0 pont)

    9. A szülők közül van-e valaki aki I-es típusú cukorbetegségben szenved?

    Igen (6 pont) - Nem (0 pont)

    10. Laktózra vagy tejfehérjére érzékeny vagy?

    Igen (5 pont) - Nem (0 pont)

    11. Van-e bármilyen olyan egészségügyi problémád ami egy adott megbetegedés vagy a szervezetet jobban igénybevevő állapot/időszak után alakult ki vagy kezdődött?

    Igen (4 pont) - Nem (0 pont)

    12. Vannak-e rendszeresen visszatérő ekcémás jellegű vagy gombás eredetű bőrtüneteid?

    Igen (5 pont) - Nem (0 pont)

    13. Gyermekkorod óta rendszeresen fogyasztasz, viszonylag sok gluténtartalmú (búza, árpa, rozs, zab) élelmiszert?

    Igen (3 pont) - Nem (0 pont)

    14. Van-e, volt-e véres székleted, hasmenéssel párosítva naponta kettőnél többször, nem fertőzésnek köszönhetően?

    Igen (6 pont) - Nem (0 pont)

    15. Az átlagosnál erősebb hajhullást tapasztalsz (napi több, mint 50 szál)?

    Igen (3 pont) - Nem (0 pont)

    16. Van-e bármilyen autoimmun betegséged?

    Igen (4 pont) - Nem (0 pont)

    17. Gyakorta vagy-e indokolatlanul ingerült vagy depressziós, esetleg tapasztalsz-e figyelemzavart, hiperaktivitást?

    Igen (3 pont) - Nem (0 pont)

    18. Tapasztalsz-e rendszeresen ismeretlen eredetű izületi vagy csontfájdalmat?

    Igen (4 pont) - Nem (0 pont)

    19. Volt-e gyakori vetélés vagy problémás kimenetelű terhesség, esetleg diagnosztizáltak meddőséget?

    Igen (7 pont) - Nem (0 pont)

    20. Anyai ágon ismert-e vagy diagnosztizáltak-e genetikai gluténérzékenységet?

    Igen (10 pont) - Nem (0 pont)

    Most pedig értékeld a tesztet, add össze a pontjaidat a válaszok alapján és ha az eredmény:

    7 pont alatt van:

    Nincs okod aggodalomra, a gluténról nem kell lemondanod, hacsak enm önszántadból, életmódváltásból és saját meggyőződésed szerint teszed. Ha gluténmentesen szeretnéd folytatni, mindenképpen egészségesebb lehetsz, persze ha jól csinálod és odafigyelsz a szükséges rostbevitelre és a glutén miatt kieső fehérjeforrást nem gyors felszívódású, magas glikémiás indexű szénhidrátokkal helyettesíted. 

    7 - 15 pontig:

    Mindenképpen érdemes egy próbát tenned, hogy megállapítsd javul-e az általános közérzeted vagy a jelenleg fenálló egészségügyi problémáid javulnak-e a glutén elhagyására. Mielőtt azonban nekilátsz, végeztess el egy egyszerű tesztet, akár a patikákban vény nélkül is kapható gluténérzékenységi teszttel. Ha ennél tovább szeretnél menni keress fel egy gasztroenterológust, és kérj teljes körű kivizsgálást. 

    16 - 22 pontig:

    Nagy a valószínűsége, hogy a gluténérzékenység egyik fajtájában szenvedsz. Ha nem is cöliákia, de kezeletlen, látens vagy nem cöliákiás gluténérzékenység lehet a problémáid oka. Keress fel egy szakorvost, és kérj vértesztet. Fontos, hogy ezeket a vizsgálatokat még azelőtt végezd el, mielőtt a diétához hozzálátnál, mert ez esetben lesznek kimutathatóak az antitestek. Érdemes megjegyezni azonban, hogy ezen szerológiai vizsgálatok pontatlanok, mert csaknem 10 %-ban álnegatív eredményt hoznak. Vannak persze a közegészségügyi kereteken belül rendelkezésre álló szerológiai vizsgálatokon kívül is egyéb teszek, amik kimutatjatják például a genetikai jellegű gluténérzékenséget. Ezt magánrendelőkben kérheted. Ne ijedj meg ha sehol sem kapsz igazolást a gluténérzékenységedre. Néhány országgal arrébb elérhető olyan érzékenységű vizsgálat is, amiből biztosan kiderítheted, mert székletmintából végzik. Illetve javasolt alávetned magad egy endoszkópos vizsgálatnak is. 

    23 pont felett:

    Az előző pontnál felsoroltakat haladéktalanul tedd meg. Vagyis erősen valószínűsíthető, hogy cöliákiában szenvedsz vagy egy előrehaladotabb állapotban lévő gluténérzékenység tüneteivel bírkózol. Mindenképpen keress magadnak egy jó gasztroenterológust és ha kell még egyet, vagy még egyet, amíg ki deríti a tüneteid vagy betegségeid igazi okát. Ha pedig sikerült diagnosztizálni a gluténérzékenységet vagy cöliákiát, ne ijedj meg, hanem kezdd el azonnal a diétát, hogy a szervezetd mielőbb erőre kapjon az allergén kiiktatásával. Ennek viszont idő is kell, általában minimum 3 hónap mire kiürül a szervezetből. Légy türelmes, van akinek egy évig is eltart a teljes felépülés és tüntetmentesség, habár a jótékony hatásokat és a tünetek jelentős csökkenését már az első néhány héten/hónapon belül tapasztalni fogod. A folytatáshoz pedig minden hasznos tippet és tanácsot megtalálod nálunk!

     

     

     

     

    Gluténmentes linzer elkészítése

    Hal gluténmentes bundában salátával

    Gluténmentes palacsinta elkészítése

    Nooogluten.hu

    A gluténmentes életmódról kezdőknek és haladóknak: tapasztalatok, tanácsok, receptek, videók.

    Gluténmentes ételek 5 perc alatt:gluténmentes tabbouleh

    Klasszikusok gluténmentes változatban:gluténmentes kakaós csiga

    © 2017 Nooogluten - Gluténmentes Élet Könnyedén! | Webdesign by FRIK
    facebook_page_plugin

    gluttube